MK & MK & TK:   cestovatelský deník  2015

 

Amsterdam - mnozí považují Amsterdam za jedno z nejkouzelnějších měst na světě. Malebná nizozemská metropole ležící na řece Amstel je proslulá svými kanály, galeriemi s obrazy nejslavnějších mistrů a také kosmopolitní atmosférou. Díky mnoha unikátním památkám patří mezi nejpřitažlivější turistické cíle Evropy. Amsterdam je často přirovnáván k italským Benátkám a není se čemu divit. Množství kanálů, které město protínají, mu dodávají originální atmosféru, kterou zažijete právě v Benátkách. Město bylo vybudováno na rovině a vodou je rozděleno na 90 ostrovů, protíná jej 160 grachtů (úzkých vodních kanálů), přes které se klene asi 1400 mostů a lávek.

Rijksmuseum - nizozemské národní muzeum v Amsterdamu, jež stojí na náměstí Museumplein. Jeho úkolem je uchovávat předměty z oblasti umění, řemesel a historie. Muzeum má velkou sbírku obrazů z období zlaté éry holandského malířství a také značnou sbírku asijského umění.

Delft - nizozemské město ležící v provincii Jižní Holandsko mezi Haagem a Rotterdamem, jedno z nejstarších historických sídel Holandska, proslulé architekturou, modře zdobenou keramikou (tzv. fajáns) a univerzitou TU Delft.

Grachty a hladina moře - úzké vodní kanály protínající Amsterdam a další města Nizozemska. Byly budovány již od 17. století a v Amsterdamu mají celkovou délku přes 80 km. Voda v grachtech je udržována 40 cm pod značkou NAP. NAP je tzv. Normaal Amsterdams Peil, tj. základní značka výšky mořské hladiny. Celý Amsterdam tedy leží pod úrovní moře. Nepřetržitě zde odčerpává vodu cirka 20 000 čerpadel.

Noční hlídka - obraz holandského malíře Rembrandta. Původní název tohoto obrazu je "Posádka kapitána Franse Banninga Cocqa a Willema van Ruytenburcha", avšak všeobecně je znám pod názvem Noční hlídka. Obraz zaujme především svou velikostí (363 x 437 cm), vynikajícím vystižením světla a stínu a přirozeným znázorněním pohybu. Rembrandt toto své vrcholné dílo dokončil roku 1642 v období vrcholu tzv. holandského zlatého věku. Obraz zobrazuje vojenskou posádku vedenou kapitánem Fransem Banningaem Cocqem (oblečen v černém s červenou šerpou) a jeho poručíkem Willemem van Ruytenburchem. Obecně známý název Noční hlídka vznikl pod mylným dojmem, že obraz zachycuje noční scénu. Tento dojem byl způsoben tmavým nátěrem, kterým byl obraz dodatečně natřen. Ve 40. letech 20. století byl během restaurování tento nátěr odstraněn a od té doby má obraz opět původní odstíny. Ve skutečnosti tedy obraz nazývaný Noční hlídka zachycuje scénu za jasného dne.

Bieren - z místních pivních klenotů jsme vyzkoušeli pšeničný Wieckse, Warsteiner, Jopen nebo Jupiler. Nederlandse biercultuur je skutečně velmi odlišná od té české, což bylo zejména pro nás "kvazipivaře" extrémně přitažlivé.

Herynek (haring) - čerstvý mladý sleď podávaný v housce zasypaný jemně nakrájenou cibulí. Nakládá se bez hlavy a většiny vnitřností na pár dní do solného nálevu. Výsledkem je měkká až krémově hladká, jemná a vyváženě slaná delikatesa.

Větrné mlýny - Ideálních podmínek pro využití mlýnů si Holanďané všimli již v 16. století. Protože krajina té doby vypadala jako jeden velký močál, začali mlýny využívat hlavně k vysoušení rozlehlých plání, které po čase sloužily k pěstování všech možných plodin. Kromě využití mlýnů k přečerpání vody, byla jimi vyrobená energie využívána i k šrotování krmiva pro dobytek, pohonu pil nebo k lisování oleje. Asi nejznámější větrné mlýny se nachází nedaleko Dordrechtu u vesnice Kinderdijk. Soustava 19 mlýnů, kterou zde můžete navštívit, byla vybudována v roce 1740 za účelem vysušení místní krajiny. Vzhledem k tomu, že se jedná o místo s největší koncentrací historických větrných mlýnů v Holandsku, bylo místních 19 mlýnů roku 1997 zapsáno na list světového kulturního dědictví UNESCO.

Nizozemsko jako cyklovelmoc - Vidět elegantní ženu v sukni a s podpatky, kterak brázdí ulice Amsterdamu na kole, není rozhodně nic ojedinělého. Holanďané jezdí na kole do práce, do školy, s dětmi do školky a večer třeba na party. Osobitému životnímu stylu jsou přizpůsobeny i zákony. Kolo zde má absolutní přednost. Teprve po kolech se na řadu dostávají auta a po nich chodci. V případě konfliktu cyklisty s řidičem bývají orgány málokdy na straně auta a i v místech, kde je značka přednosti pro motorová vozidla, je na denním pořádku, že auto cyklistu pouští.